Zandstorm. - Reisverslag uit Skoura, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Zandstorm. - Reisverslag uit Skoura, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Zandstorm.

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

14 Maart 2017 | Marokko, Skoura

Maandag 13 maart.
Geen Sahara wel veel zand, heel veel zand! We hebben een zandstorm vandaag.
Het begon wel oké vanmorgen, geen last toen we vertrokken.
We moesten 150 km dezelfde weg rijden die we vrijdag van de andere kant hebben gereden. Zeker geen straf om weer door de Vallée du Draa te rijden en van de andere kant ziet alles er toch anders uit. Vandaag met het ochtendlicht maakt al een wezenlijk verschil met vrijdagmiddag. De Tiz'n-n-Tinififft pas op 1600 meter hebben we vrijdag gereden maar nu ziet hij er ook weer anders uit en blijft mooi! De dag is zonnig en 26/27gr tot dat op het einde van de ochtend de wind opsteekt wat al snel een storm wordt. Het stuwmeer "Barrage El Mansour Eddabbi" is bijna niet te zien laat staan dat we er kunnen lunchen, ja tuurlijk lunchen we er wel maar dan binnen!
Als we aankomen op de camping Amridil in Skoura krijgen we nog net de tijd om te parkeren, stroomkabel uitleggen en Frans plakt nog snel de roosters van de koelkast af! In mum van tijd zie je nog net de campers in de rij tegen over ons maar verder kunnen we niet kijken. Bar en boos. Zijn wij even blij dat we dit niet zaterdag of zondag in de Sahara hebben gehad! We kunnen voorlopig niets open zetten van ramen of dakluiken, buiten komen kan ook niet dus zitten we min of meer opgesloten in ons eigen huisje en de temp. hierbinnen is 30 graden en die zon blijft toch maar schijnen. Het kraakt en knarst binnen van het zand, het komt toch binnen, ra, ra!
Om 17.00 uur is er een welkomsthee van de campingeigenaar (is weer eens wat anders dan een borrel!) en iedereen dus door de storm voorzien van sjaals naar het restaurant voor de ontvangst. De thee was is rijkelijk voorzien van koekjes en grote schalen met noten. Uiteindelijk zo rond 19.00 uur gaat de storm liggen. We doen nog een beetje poetswerk en morgen de rest!
Dinsdag 14 maart.
Vandaag is de temperatuur drastisch gedaald t.o.v. de afgelopen week. Om 7.30 uur was het maar 5 Gr buiten en een beetje meer binnen. Op de bergen (de hoge Atlas) is goed te zien dat er vannacht verse sneeuw is bijgekomen. De zon staat al wel weer hoog aan de hemel en in de loop van de ochtend geeft de thermometer wel weer 25gr, prima toch!
Om 9.00 uur lopen we met onze gidsen van de camping naar de Kasbah Amridil (700mtr) deze kasbah is de mooiste van zuid Marokko en is in zijn geheel bezit van een grote familie en ze onderhouden en restaureren alles in eigen beheer (geen subsidies) deze kasbah is door de vorige koning ook als heel bijzonder ervaren en is afgebeeld op het oude briefje van 50 dirham. Aansluitend krijgen we een wandeling door de oase waar deze kasbah in staat. Ze laten ons zien hoe het water uit de oase wordt gebruikt voor de landbouw en hoe het irrigatiesysteem is aangelegd en werkt.
We zijn rond lunchtijd weer op de camping en iedereen gaat aan de slag met poetsen van de camper binnen en buiten! Het is onvoorstelbaar hoeveel zand er is achtergebleven terwijl alles toch potdicht gehouden is gisteren. Wij besteden niet de hele middag aan poetsen, goed is goed......we komen nog een keer bij/in de Sahara dus je weet maar nooit!

Verslag uit: Marokko, Skoura

Frans & Carry