Een vrijedag! - Reisverslag uit El Jadida, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Een vrijedag! - Reisverslag uit El Jadida, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Een vrijedag!

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

17 Februari 2017 | Marokko, El Jadida

Donderdag 16 febr.
Vanmorgen als eerste een app-je gestuurd met felicitaties voor een 44 jarige huwelijksverjaardag, nu nog WiFi op de camping en straks moeten we maar weer afwachten. Een niet zo lange rit vandaag maar wel het verzoek om een beetje op tijd aan te komen i.v.m. met het niet kunnen reserveren van de camping. (Iedereen was redelijk op tijd dus geen problemen) wij gaan eerst nog even langs de groothandel de Marokkaanse SLIGRO om wat alcoholische drank in te slaan, je weet maar nooit wanneer er weer een gelegenheid zich voordoet!!!
Een route met een stuk tolweg maar dat zijn hier de kosten niet. We rijden ruim een uur op de tolweg en betalen € 4,=, koopje toch!
Wel weer een route die heel divers is, de mooie flatgebouwen, de "krot" flats met heel veel was buiten en de bouwvallen waar het golfplaten dak (als dat er al is) op zijn plaats wordt gehouden met stenen. Maar het weer is vandaag super mooi. Vanmiddag is het "bakken" in de zon met z'n 25 Gr erg hè!
Aan het einde van de middag eten we gebak van de jarige Theo die vandaag de 65 kaarsjes mag uitblazen.
Vrijdag 17 febr.
Vandaag een dag met eigen invulling, de een gaat uitrusten, de ander doet de was en wij kiezen ervoor om naar het centrum te lopen. Met een aantal lopen we in een stevig tempo naar het centrum en gaan de Portugese wijk bezoeken. De stad werd in 1500 ingenomen door de Portugezen en na hun vertrek bleef het fort bewaard en door UNESCO op de Werelderfgoedlijst geplaatst. De Citerne Portuguaise met de kelder waar het drinkwater werd bewaard was zeer de moeite waard. Een mooi schouwspel door de bijzondere lichtinval. We wandelen verder door de "soek" maar al snel zien we de een na de ander sluiten. Tijd voor het vrijdagmiddag gebed en (bijna) alle mannen gaan met of zonder een eigen bidkleedje naar de Imam die maar blijft roepen door de speakers! De moskee's worden hier goed bezocht, we zien meest vrouwen en kinderen op straat als we weer terug wandelen naar de camping. Verder genieten we van de zon en morgen door naar de camperplaats in Oualilia (wijziging in het reisschema)

Verslag uit: Marokko, El Jadida

Frans & Carry