2e Koningsstad bezocht! - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu 2e Koningsstad bezocht! - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

2e Koningsstad bezocht!

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

15 Februari 2017 | Marokko, Mohammedia

Dinsdag 14 febr.
Grrrrrrr het internet is "te" zwak om de foto's bij het verslag van dinsdagavond te krijgen. We houden ze even apart en ze komen er vast nog een keertje bij.
Dan de dag van vandaag het was een mooie zonnige en warme dag. We hadden dat al wel een beetje gezien op BVN-TV die ons beloofde dat de temperatuur de komende dagen goed omhoog gaat......lekerrrrrrrrr!
De camping waar we nu voor drie nachten verblijven ligt op/aan het strand, we horen en ruiken de zee. Om 9 uur vanmorgen stond de bus voor ons klaar en het was een nieuwe super mooie bus met zelfs WiFi aan boord, maar dat ontdekten we pas tijdens de terugreis met nog maar een klein half uurtje te gaan, jammer! Rabat (een van de koningssteden) was een uur rijden en voor in de stad pikken we onze gids op voor vandaag. Een vrolijke man die goed Duits spreekt en ook veel Nederlandse woorden kent en gebruikt.
Hij laat ons als eerste het paleis van de koning zien. "Dar el-Makhzen" de regering doet vanuit dit 18e eeuws gebouw hun werk met een kleine 2000 medewerkers! En hier worden ook alle regeringsleiders en koningen ontvangen bij staatsbezoeken. (Max en Willem mogen er ook komen ;-))We vervolgen en komen bij "Chella of Sala Colonials" een Romijns nederzetting die met geld van Unesco wordt gerestaureerd en waar heel veel ooievaars zich huisvesten in de winter. Het mooiste wat we vandaag hebben bezocht is toch wel het Mausoleum van Mohammed V. Een mooi gebouw omringt met erewachten zowel te paard, voor de deuren en in de hoeken van de zaal. We mogen hier gelukkig wel naar binnen en zien de sarcograaf, een prachtige koepel met muqarna's. Prachtig met de zon die erop schijnt en al die kleuren. De imam die altijd aanwezig is in het mausoleum blijft maar bidden en bidden. We krijgen een uitgebreiden 3 gangen lunch in een fraai betegeld restaurant en gaan met onze gids nog even door de souk (markt) en kijken weer onze ogen uit. Wel leuk als gids Mo ons dan nog e.a. kan vertellen over de mensen en de verhalen over de markt.
Woensdag 15 febr.
Weer een vroege dag vandaag. Om 8.30 uur met de bus naar Casablanca en tot de stad gaat het goed. Om de stad door te komen vergt wel enig geduld. We doen er 5 kwartier over om bij de op een na grootste religieuste gebouw van de wereld te komen. De Hassan II-Moskee met een gebedsruimte waar 25.000 gelovigen in terecht kunnen en nog eens 80.000 op de pleinen rondom. We krijgen allemaal een plastic-tasje om je schoenen in te doen en zelf mee te dragen. (We zouden waarschijnlijk onze schoenen anders nooit meer terugvinden) We zijn onder de indruk
Van dit imposante bouwwerk het heeft wat gekost maar dan heb je ook wat (400 tot 700 miljoen is de schatting) De verfraaiing die deze moskee heeft is fenomenaal, te veel om allemaal te benoemen, het marmer in diversen soorten, het houtsnijwerk, het graniet, koper, titanium enz enz maar alles is even mooi en stijlvol gedaan. Na de koffie en een wandelingetjes langs de chique boulevard gaat de bus weer richting de camping. Het zijn wel enorme verschillen in de grote steden. Het rijke leven in de stad en de sloppenwijken aan de rand en net buiten de stad. We hebben pech.......de bus is bijna al 50 min onderweg om de stad uit te komen dus ook nu weer bijna 1 1/2 uur onderweg maar de middag in de zon maakt de dag weer kompleet.
Vanmiddag was er een "bijpraat" moment waarbij wij een wijziging in het reisschema door hebben gekregen! De groep komt bij elkaar als er echt iets bijzonders is zoals bv vandaag. Normaal zien we dagelijks de mededelingen op het bord en dat is genoeg, het is zeker geen "We zijn er bijna" reis!!! Dag 13 naar Safi is veranderd omdat de nieuwe campingeigenaar ons niet wil hebben. We bezoeken de stad wel maar overnachten in Oualilia en gaan daarna een dag eerder en dus langer naar Marrakech.
Morgen de reisdag naar El Jadida.

Verslag uit: Marokko, Mohammedia

Frans & Carry