Historie & tradities - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Historie & tradities - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Historie & tradities

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

02 April 2015 | Spanje, Zamora

Aangekomen in Braganca genieten wij van een hele mooie camperplaats met een geweldig uitzicht over de vallei en aan de andere kant de citadel. En dan hebben we het nog niet over het weer. De klim naar de burcht is weer niet mals (hopelijk verbranden we de extra calorieën van de wijntjes en portjes maar ook weer meer dan de moeite waard. Binnen de muren van de citadel staat nog en kasteel uit 1187. Ook het oude centrum van Braganca is te mooi om niet te bezoeken. De oude joodse wijk met zijn smalle trapstraatjes, de prachtige kerken en kathedraal. Kortom weer te veel voor een dag.(dus gezien het mooie weer doen we er wat langer over) een vriendelijk Portugees echtpaar wat naast ons staat verteld veel over de mooie plekjes in Portugal en Spanje wat we allemaal nog zouden moeten bezoeken. Ze trakteren ons met trots op een fles heerlijke vino verde (wijn uit de streek) en traditioneel Portugees paasbrood "Pao de lo traditional" laten ze ons keuren. Brooddeeg gevuld met ham, chorizoworst en ei. (Lekker voor en stukje maar geef ons maar een goedgevuld zoet paasbrood met spijs en besmeerd met roomboter). Het is tijd om wat op te schuiven maar aangekomen in Miranda (nog in Portugal maar aan de Spaanse grens) is de camperplaats vol. Grrrrr. Eerder dan verwacht komen we dan bij de volgende plaats aan (zij het met een kleine omleiding omdat de berg was ingestort).
Zamoa blijkt ook geen verkeerde keuze te zijn. Woensdagmiddag verkennen we nog even de buurt en scoren een stadsplattegrond. Daarop lezen we dat voor deze stad de "heilige week" (van palmpasen tot en met 1e paasdag) een bijzondere week is met veel processie, 17 in een week! We zien s'avonds aan de parkeerterreinen en straten om ons heen dat er dus iets te gebeuren staat en wij er ook op af (natuurlijk). We wonen de processie (de 9e van de 17) bij van het genootschap "Cofradia del Silencio". Er zijn 2500 deelnemers aan de processie. Er komen heel veel mensen op af van heinde en verre en met veel eerbied kijken ze naar de processie. Vandaag gaan we het historice centrum bezoeken. Een flinke oude binnen stad met ook weer veel oude, mooie, authentieke, oude wijkjes, kerken en kathedralen. Gezien de mensenmassa die staat te wachten blijkt dat er weer een volgende processie op komt is (nr 11. Gisterenavond laat is er nog een geweest) Deze is "Virgen de la Esperanza" en ook nu lijkt er geen einde te komen aan de lange stoet van deelnemers (2000). We gaan naar de toeristen informatie om toch eens wat meer aan de weet te komen. De mevr. Informeert ons uitvoerig en voorziet ons van de nodige brochures over de heilige week en wat er allemaal nog komt. Het is niet alleen religie maar ook vooral traditie. Meedoen aan een processie gaat vaak over van ouders op de kinderen en soms zelfs 3/4 generaties in een stoet. Zamora heeft een heel museum geweid aan de paasweek en hun processies en tradities. Vanmiddag nog een processie, vanavond weer een met als afsluiting om 1 uur vannacht een groot koor optreden (zou heel bijzonder moeten zijn) en als klapstuk vrijdagmorgen om 5 uur een processie met 9000 deelnemers wat eindigt met een gezamenlijk ontbijt om 12.30 uur ;-) ! Maar of we dat allemaal nog mee gaan maken???? Maar wat nog vermeld moet worden........ Gelukkig nog steeds heel mooi weer. Vandaag 23/25 gr. We willen jullie zeker niet jaloers maken maar alleen even updaten. Wij bereiden ons na dit evenement ook voor op mindere tijden. We zien vanmiddag op internet dat Burgos nog nachtvorst heeft en na het weekend niet veel meer dan 10/12gr aan geeft. Brrrrrrrrrrrrr,

P.s. Iedere broederschap (lees parochie van Zamoa) heeft een eigen processie. Het lijkt een beetje (niet oneerbiedig bedoeld op de buurtschappen in een dorp of stad die elk hun eigen carnavalsverenigingen hebben maar hier hebben ze wel beter weer voor een optocht hihi)

• 02 April 2015 - 18:30

Rian:

Jullie Pasen kan al niet meer stuk.
    Nu maar aftellen naar mindere temperaturen. (Snik)

• 02 April 2015 - 18:53

Simone@telenet.be:

Jullie hebben wel een apart e paasweek gevierd . Het is geweten dat in die landende processies nog in ere gehouden worden . Bij ons is dat allemaal verleden tijd .
    Groetjes
    Jean en Simone

• 02 April 2015 - 22:29

Diny:

Jeminee wat een geweldige verhalen. Je hebt straks genoeg te vertellen.
    Als je in Burgos bent, moet je even de groeten over brengen aan die man die vast en zeker nog op zijn bankje zit. (volgens mij was dat een pelgrim naar Santiago ) in het brons. Maak even een foto. Daar heb ik er ook een van. Zou leuk zijn en doe hem de groeten van mij (en van Rien)

Geniet !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Liefs Diny

• 02 April 2015 - 23:52

Diny:

Als je in Burgos bij de cathedraal bent, zie je daar vlakbij een klooster dat als overnachtingsplaats dient voor pelgrims, Daar hebben wij geslapen. Misschien zie je het en steek even een kaarsje op. De onkosten worden vergoed.
    He Frans, mis je de paaseitjes dit jaar niet?
    Gr. Diny

• 03 April 2015 - 10:02

Dorry:

Wat een leuk verslag weer, krijg je vakantiezin van.
    Wij vinden het ook altijd leuk om iets van de plaatselijke tradities mee te maken, maar dit slaat alles. Kan me voorstellen dat je het op een bepaald moment wel gehad hebt.
    Mooie plekjes, mooi weer, mooie foto's en nu dus muts op/sjaal om/handschoenen aan want dat wordt afzien met de komende temperatuur. ;)
    (hier was het vanochtend om 10.00u 2 graden/verschil moet er zijn)

Geniet lekker verder,
    Heel veel groeten,
    Ad en Dorry

• 03 April 2015 - 10:12

Dirk En Francien:

Heerlijk toch, al die tradities van het mooie Portugal.
    En wat leuk dat die Portugese mensen zo veel vertellen.
    Over het algemeen zijn ze wel heel warm en gastvrij, vinden wij.

Wij gaan zondag, volgens traditie, heerlijk paaseieren zoeken met de meisjes.
    Dat is toch ook weer super leuk.

En wat heerlijk dat jullie het nog steeds zo fijn hebben.
    Dat zal ook wel zo blijven ook al wordt de temp. wat minder.
    Daar kun je je op kleden, ook al ben je dat niet meer gewoon.

Leuk weer wat van jullie te horen. Tot snel

Groetjes Ons

• 03 April 2015 - 18:15

Gaston En Corry:

Nou dan ben je bijna een Heilige geworden na zo veel processies . Maar het weer is er goed, ik heb begrepen dat je nu langzaam naar huis gaat zakken . Dan word het weer truien aan. Nou doe voorzichtig aan .( En een vrolijk Pasen daar.)

• 07 April 2015 - 10:27

Nelly Kuijsten:

Wat een fantastische ervaring deze paasweek, dit ga je nooit meer vergeten.
    Geniet nog van jullie [terug] reis.
    vr. gr. Nelly

• 13 April 2015 - 16:54

Monique:

Nou, jullie blijft met die temperaturen en ontspannend leventje in ieder geval minstens één griep bespaard! Houden zo! Mij hebben ze wéér te pakken. Nog vlug even opknappen vóór het vertrek naar Barcelona...

Groetjes en ga door met genieten!
    Monique
Frans & Carry