Van Lissabon tot Batalha. - Reisverslag uit Batalha, Portugal van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Van Lissabon tot Batalha. - Reisverslag uit Batalha, Portugal van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Van Lissabon tot Batalha.

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

24 Maart 2015 | Portugal, Batalha

Op de parking c.q. camperplaats is het erg druk en vol. We worden door een parkeerwachter/hulp geholpen om een plaatsje te vinden (voor een paar euro helpt hij ons en past op je auto ;-) ). We zien dat er wat te doen is, een grote tent met een sportbeurs, afzettingen voor een wedstrijd? Blijkt dat er in het weekend skeeler en loopwedstrijden zijn met zondag als klapstuk "de marathon van Lissabon". We staan in de wijk Belem. Een van de drie wijken die uitgebreid in de Capitoolgids worden beschreven. We beginnen dan de volgende morgen al vroeg en bezoeken op slechts 100 meter van ons vandaan het "Monument der ontdekkingen". Een enorm monument ruim 50 meter hoog! Een stukje verder bezoeken we de "Torre de Belem" een mooi fort in Moorse stijl aan de rivier de Taag. Nog wat verder het monument voor alle omgekomen soldaten die hier worden geëerd met brandende vuurschalen en een ere wacht. In deze wijk staat ook het imposante "Mosteiro dos Jeronimos" het klooster wat de rijkdom weerspiegeld uit vroegere tijden! Met de "tips" die we binnen kregen van Joep tijdens de koffie bij de McD (0,25 ct per stuk, kan bijna niet waar zijn) besluiten we de bus te nemen naar het centrum. Daar lopen we nog wat af, lees vooral klimmen we wat af! We zien veel hoogtepunten in het centrum, de prachtige lift, de mooi toegangspoorten, standbeelden, gedenknaalden etc etc., en niet vergeten eten we (meer dan 1) de overheerlijke "pasteis de Belhem". Het mooiste in deze wijk was toch wel de Se kathedraal. Prachtige kerk met veel pracht en praal. Het kasteel "Sao Jorge" was een hele stevige klim naar boven ;-( . Aan het einde van de middag waren we "gesloopt"! Als je dan de bus nummer 728 aan de verkeerde opstapt krijg je wel heel veel km voor €1,80. (45 min naar het eindpunt en dan 50 min terug naar de camperplaats. Waren we in ieder geval al een beetje uitgerust hihi) we besluiten om s'avonds al te vertrekken om te voorkomen dat we zondag met de marathon helemaal ingesloten staan en gaan naar Santa Susana om te overnachten. Vervolgens bezoeken we het schiereiland Peniche, een stadje wat helemaal bestaat van de visserij. Een leuk plaatsje met nog uit de 16e eeuw een goed bewaarde "fortaleza" (een gevangenis) en op de punt van het schiereilandje zijn er bijzondere grillige rotspartijen en mooie uitzichten over de oceaan te zien.
Onze volgende stop is Fatima. Een bedevaartplaats van enorme omvang (volgens het boek vergelijkbaar met Lourdes), de basiliek heeft een voorplein 2x zo groot is als het St.Pietersplein in Rome! Half mei en op de 13e van de maand moet het hier heel erg druk zijn ivm de verschijning van Maria die heeft plaatsgevonden op 13 mei 1917. We steken kaarsen op voor de familie die we missen, de familie en vrienden met verdriet en pijn! De kaarsen liggen in een kraampje op het plein met een busje erbij voor het geld. (We noemen dat goedgelovig ;-) ) Vanaf 6 uur in de morgen zijn er al heilige missen bij te wonen en dat gaat de hele dag door. (De eerste is in het Indonesisch, daarna Pools etc etc.) in de nieuwbouw zijn 10 tallen de zelfde kerken (lees zalen, allemaal het zelfde van inrichting) De grote kerk is immens groot hier kunnen 9000 gelovigen in. De basiliek zelf kan niet worden bezocht. Ook nu zijn er pelgrims die op hun knieën over het immense plein kruipen en uiteindelijk bij Maria met kaarsen hun pelgrimstocht beëindigen. Buiten het giga plein zijn er honderden souvenirwinkels die allemaal de zelfde dingen verkopen. Onvoorstelbaar dat al die mensen hier blijkbaar de kost aan kunnen verdienen. We hebben wel heel veel wind gehad in Fatima en dan bedoelen we echt heel veel wind!!!!!!! (Geen tv-schotel)
We gaan weer 19 km verder en bezoeken de Dominicaanse abdij Santa Maria da Vitoria in Batalha. Volgens ons boek een meesterwerk in Portugese gotiek! Een groot bouwwerk uit 1385 wat op de werelderfgoedlijst van de Unesco is geplaatst. Vooral de hoge zuilen (enorme hoogtes binnenin) maken deze abdij mede door de vele versieringen wel bijzonder.

• 24 Maart 2015 - 19:06

Erwin:

Net jullie verhaal gelezen, leuk!!!!
    Met de iPad zittend tegen de verwarming, jullie weten genoeg.

Veel plezier nog en tot snel !!!!

• 24 Maart 2015 - 19:59

Annekevanbeers@home.nl:

Hai Frans en Carry
    GEweldig zo n reis wat zullen jullie veel indrukken op doen en straks veel te vertellen hebben als jullie straks nog maar aard hebben in de st.janstraat mis mijn koffiedrinkplekje met praatje geniet maar lekker liefs frank en anneke

• 24 Maart 2015 - 21:54

Jos En Leonie :

Best lastig zo'n verhaal van jullie lezen.....vanuit een koud Brabant en met de gedachten aan een warm Lissabon een paar jaar geleden.
    Het is en blijft een mooie stad. Heel herkenbaar wat jullie schrijven.
    En Fatima.....gelukkig zijn er nog rondtrekkende gelovigen op deze wereld die kaarsjes branden.
    Reis rustig en lustig voort en blijf ons vooral jaloers maken.
    Groet
    Leonie en Jos

• 25 Maart 2015 - 11:28

Monique:

Mooi hoor!
    Wij zijn jaren geleden ook in Fatima geweest en ik werd daar helemaal akelig van. Mensen die nauwelijks fit genoeg waren om gewoon te lopen, kropen daar op hun knieën over dat immense plein. Het bloed liep over het marmeren pad. Afschuwelijk!
    En het is inderdaad niet helemaal te begrijpen dat mensen zo de kost kunnen verdienen. Wel zagen wij, dat de kaarsjes die werden opgestoken enkele minuten later al weer werden weggehaald door opgeschoten jongens met enorme stalen karren waarin de kaarsen werden gegooid, allemaal goed voor nog een keer omsmelten. Zagen jullie ook de kaarsen in de vorm van ogen, handen, benen, borsten en zo?
    Wij maakten ook mee dat mensen van hun brancard werden getild om 'tijgerend' met hun ellenbogen 7 keer om het altaar te gaan. Heel veel pijn en bezetenheid in één blik.
    Hebben jullie toch wel een beetje mooi weer? De berichten hier over Portugal en Spanje zijn niet zo geweldig. Aan de foto's te zien valt het reuze mee.
    Ga door met genieten!
    Groetjes,
    Monique

• 25 Maart 2015 - 11:30

Monique:

En die kaarsjes opsteken... het geeft een moment van bezinning. Ik kan het ook niet laten!

• 25 Maart 2015 - 22:28

Rian:

Portugal blijft verbazen nietwaar?

• 26 Maart 2015 - 10:24

Gaston En Corry:

Tot opheden hebben jullie wel een geweldig reis, denk ik. Heel veel gezien en meegemaakt voorlopig kan er niks meer stuk zo houden.( Op de schotel na heb ik begrepen. Ja voor het weer kun je beter daar blijven. Hier is het koud en nat. Nog nieuws uit Goirle ja nu weer 2 auto"s gestolen in een paardagen. En een partij nepkleding gevonden bij mensen in huis dat mag ook al niet meer. Verder gaat alles zijn gangetje. O ja Jan van Iersel is overleden was 104.ik weet niet dat je hem kende ik niet. Tuf lekker verder en we horen jullie wel weer. gr Gaston. en Corry.

• 26 Maart 2015 - 14:40

Nelly Kuijsten:

Hallo Carry en Frans

Wat een indrukwekkende reis zijn jullie aan het maken, en wat leuk om al jullie ervaringen te lezen.
    Geniet ervan !
    vr. gr. Nelly

• 26 Maart 2015 - 21:04

RIET BROUWERS:

HALLO CARRY EN FRANS

ONS TOOS EN MAARTEN ZIJN WEER THUIS HEBBEN EEN FIJNE VAKANTIE GEHAD EN NET ALS JULLIE VEEL GEZIEN. JAMMER DAT JULLIE ELKAAR NIET ZIJN TEGEN GEKOMEN. GENIET ER NOG LEKKER VAN HIER IS HET SLECHT WEER DUS BLIJF MAAR LEKKER DAAR GROETJES RIET

• 27 Maart 2015 - 08:43

Heleen:

"Wie reist kan veel verhalen"!. Dat met de bus had ons ook kunnen overkomen. Als nuchtere niet katholieke Groningse snap ik natuurlijk niks van dat bedevaartgedoe en kaarsje branden, maar zou het des te fascinerender vinden om het een keer te zien. Jullie beschrijving van de vele souvenirwinkeltjes met allemaal hetzelfde doet me denken aan de Bouddahnath tempel in Katmandu (met Boedha in de hoofdrol, dat dan weer wel). Wij terug van de wintersport, bijna op weg naar Twente en Bert in China. Hier wordt ook het e.e.a. gereisd, maar niet zo langdurig als bij jullie.
    Ik wens jullie veel gezondheid, plezier en mooi voor het vervolg van jullie reis.

• 27 Maart 2015 - 11:28

Tiny Krijnen:

Hallo Carry en Frans

Wij hebben net jullie verslag nog bekeken en zien dat jullie het heerlijk naar jullie zin hebben.
    Geniet er maar lekker van .wij hebben helemaal nog geen plannen gemaakt
    Ik moet dadelijk naar een verpleegkundige bij de geriatrie, omdat ik was last krijg van vergeet
    achtigheid,maar had beter niet kunnen gaan nu laten ze niet meer los.Lieverds geniet er van wij zijn blij dat altijd gedaan hebben. Wij hebben dus ook nog steeds geen plannen voo rvakantie gemaakt.
    Heel veel mooie dagen toegewenst liefs Toon en Tiny

• 29 Maart 2015 - 11:51

Gaston:

kijk net op funda en wat zie ik dat het huis van Crihstien en Rob te koop staat.

• 29 Maart 2015 - 11:51

Gaston: