Nomades en kloven. - Reisverslag uit Skoura, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Nomades en kloven. - Reisverslag uit Skoura, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Nomades en kloven.

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

16 Maart 2017 | Marokko, Skoura

Woensdag 15 maart.
De Tweede kamer verkiezingen en al onze inspanningen om een volmacht te regelen zijn niet voor niets geweest. Met dank aan Liesbeth en ze was zelfs de eerste op het stembureau en dan meteen 3 stemmen in een klap! Op uitzending gemist het nieuws van 8 uur nog even gekeken en gezien dat hoofdstembureau Roel (neefje) weet te vertellen dat de opkomst in Tilburg beter is dan in 2012. Goed bezig Roel!
Vandaag een echte relaxte reisdag gehad. We hadden maar 125 km te rijden, dus vandaag heerlijk op het gemak, nog heerlijk in het zonnetje gezeten met koffie en om 10.30 uur pas vertrokken. We rijden de N10 die op de kaart "route des kasbahs" heet en niet voor niets. De ene na de andere, allemaal grote nieuwe familiehuizen. Onderweg op de markt groenten en fruit gekocht en al snel rijden we door de "Vallée du Dades". Een prachtig gebied in de woestijn met een langgerekte oase waar dan ook een lang gerekte strook van grote huizen (kasbah's). Een strook van kilometers lang oase en kilometers lang huizen erg bijzonder om te zien.
We komen even na drieën op de kleine camping in Tinerhir en met wat passen en meten kunnen we er allemaal op. Het sanitair is top! Europesche maatstaven!
Donderdag 16 maart.o
Om 8 uur vertrekken we met de 4x4 auto's. Het is moeilijk te beschrijven, te verwoorden hoe onze dag is geweest. We hebben zo veel gezien vandaag en wat we hebben gezien aan natuurschoon is moeilijk in woorden of beelden te vertellen maar we doen een poging.
We rijden naar de Gorges du Todrha (Todrakloof). Loodrechte rotsen van z'n 300 meter hoog en volgens Capitool de indrukwekkendste rotswanden van Zuid-Marokko!
We worden afgezet en lopen door de kloof, je word duizelig van de enorme hoogte van de rotsen als je daar heel klein doorloopt. Na deze imposante kloof komen we in het dorpje Tamtattouchte waar we koffie drinken en met de café-eigenaar het plaatselijke schooltje bezoeken. De meegebrachte schoolschriftjes, pennen, potloden en speelgoed (verzameld in twee flinke dozen) geven we af in de 4 klasjes waar de kinderen les krijgen van een juffrouw in een dikke winterjas en de kinderen zitten ook met dikke kleding aan. Het is vandaag een bewolkte dag en hoog in de bergen waar we nu zijn is het best koud.
We vervolgen onze weg en komen al snel op wegen die steeds smaller worden en geen weg meer zijn. We rijden stapvoets off the road de bergen in en geloof ons het was soms best ruw, spannend, enerverend, fantastisch, indrukwekkend, adembenemend enz. enz. Woorden te weinig! In deze berg gebieden komen we ook de Nomaden tegen, gezinnen die hier leven. De vrouwen en kinderen komen snel de bergen af om de auto's tegemoet te lopen en bedelen om geld, eten en kleren. De mensen zien er anders uit als de Marokkanen, bolle en ronde gezichten, verweerde huid, versleten kleding, veel lagen oude kleren en dekens en de mensen zijn vooral vies om te zien. Het was hartverscheurend om mensen zo in de bergen, wonend in de spelonken van de bergen of in tenten. (De manen zijn de bergen in met de geiten) Als we allemaal hier even van zijn bijgekomen gaan we weer verder. We steken dus de enorme bergen/rotsen over om aan de andere kant te komen op de top van de Gorges du Dades (Dadeskloof). We gebruiken met de groep een heerlijke 3-gangen lunch boven op de top van de kloof wat een fantastisch uitzicht geeft over en door de kloof. Na de lunch vervolgen we onze weg naar beneden en hebben we de onbegaanbare wegen achter ons gelaten. De dag is lang (plm 130 km) en zeker het eerste deel is soms vast houden aan 1 of 2 van de vele beugels die in de auto's zitten, billen bij elkaar, soms even een andere kant opkijken (of niet kijken, hihi) We stoppen regelmatig voor een "kodak momentje" en om even te genieten van de imposante natuur die Marokko bied. Een indrukwekkende dag, alles door elkaar geschud in de auto, veel gezien, veel beleefd, kindjes blij gemaakt in het schooltje, lekker geluncht, mensen teleurgesteld dat je niet kunt geven wat ze willen maar vooral genoten van de prachtige schoonheid van Marokko's natuur! Om 17.00 uur zijn we weer thuis om ons weer voor te bereiden voor een lange reisdag die we morgen gaan hebben naar Merzouga een camping in de woestijn.

Verslag uit: Marokko, Skoura

Frans & Carry