Marokko - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Marokko - Reisverslag uit Moulay Bou Selham, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Marokko

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

09 Februari 2017 | Marokko, Moulay Bou Selham

Dinsdag 7 febr.
We gaan naar Marokko, het gaat vandaag dan gebeuren. We zijn allemaal op tijd in de haven van Algeciras maar al snel horen we dat de boot vertraging heeft en we niet voor half 2 zullen vertrekken (planning was 12.00 uur) we vermaken ons wel want alweer prachtig zonnig vandaag! Uiteindelijk vertrekt de boot met een vertraging van bijna 3 uur. We hebben een rustige overtocht, niet veel wind dus niet veel deining. Op het buitenachterdeck is de 1,5 uur varen zo voorbij. En dan begint het............ controle na controle. Op de boot hebben we al de paspoortcontrole gehad, incl DE stempel en een CIN-nummer, zeg maar een Marokkaans bsn-nummer. Als we dan met onze camper van de boot af zijn, en dat gaat allemaal best snel, willen tientallen beambtes nog een keer je paspoort zien. Uiteindelijk komen we bij de douane/inklarings jongens. We worden allemaal op een rij gezet en krijgen de opdracht om bij de campers te blijven. Vervolgens komen ze met een herdershond (met muilkorf en al) die alle campers in gaat om te snuffelen op verboden middelen. Weer een andere ambtenaar in een mooi lichtblauw uniform neemt van 3 campers te gelijk de inklaringsformulieren mee en komt dan lang daarna de getekende, verder ingevulde, afgestempelde formulieren terugbrengen. Wij zitten bij de 2e lichting van de 19 campers (2 campers zijn in de laatste weken voor vertrek nog afgevallen). Wij hebben er een uur gestaan toen we aan ons Marokkaans avontuur konden beginnen. Eerst nog even langs de flappentap en toen op weg. En eerlijk is eerlijk, onze eerste kennismaking viel niet mee! Het was maar plm. 100 km maar we zijn nog niet gewend aan de kamikazepiloten, het toeteren,.......de manier van routebeschrijving in ons boek de vele mensen die overal vandaan komen, langs de weg (snelweg) lopen, oversteken enz.enz. We komen in het duister aan op camping Achahar.
Nou camping.............het was een chaos voordat iedereen binnen was, de helft kwam aan in het donker, de plaatsjes waren klein en iedereen was moe! De volgende morgen bij daglicht (lees zon) zag het er ietsjes beter uit.
Woensdag 8 febr.
Om 9 uur de Grottes a'Hercule bezocht. Een mooi natuurverschijnsel wat ontstaan is door de werking van de zee. Vanuit de grot kijk je richting zee en dan zie je het continent Afrika in spiegelbeeld ;-) ( zie foto).
We vertrekken voor onze eerste echte reisdag in de richting van het dorpje Asilah. Een brede stadsmuur om het oude centrum waar de smalle straatjes tal van winkeltje herbergen. De markt in de iets grotere straatjes en zelfs een markthal voor groenten, fruit en kippen! Na 20 dirham te hebben betaald aan de parkeerwachter die op onze camper heeft gepast (ongeveer € 2,=), gaan we verder naar Larache. Het pronkstuk van de stad is de "place de la liberation" met de hoofdpoort "Bap el Khemis naar het oude Medina. Dit deel zou tot de fraaiste pleinen van Marokko behoren.
We komen rond 16.00 uur aan op camping International (meer camping dan onze eerste) in Moulay Bousselham. Vandaag 150 km gereden.
Donderdag 9 febr.
En weer de zon aan de hemel (nog wel....de voorspellingen voor de komende dagen is regen!!!) we hebben geboekt voor de vogelspottersvaartocht. Met kleine bootjes en 6 pers. onderleiding, in ons geval van een Engels sprekende schipper annex gids varen we door de lagune bij laagtij. We beginnen met een ijsvogel en we zien verder enorm veel vogels met als klapper de roze flamingo's. De twee uur durende vaart was zeker de moeite waard. Daarna ons voorzien van de telefoon en data kaart en we kunnen voorlopig vooruit. Het mannetje in het winkeltje heeft de dag van zijn leven. Hij verkoopt aan zeker 15 toeristen en met plezier maakt hij het ook nog allemaal werkend (wat voor ons digibeten die de taal ook niet spreken best fijn is) De aanschaf van een telefoonkaart is met name bedoeld om tijdens de reis de begeleiding te kunnen bellen als dat nodig zou zijn. We hopen hem niet te hoeven gebruiken en kunnen dan in de haven nog wel iemand bellen die ons wil horen om de belminuten op te maken. Vanmiddag heerlijk in de zon, verslagje schrijven, Frans de camper aan de buitenkant een beetje afwassen en een goed boek. Vanavond gaan we bij het lokale visrestaurant eten omdat we morgen van de kust af reizen en de vis dan niet of nauwelijks verkrijgbaar is. (Buiten de supermarkt dan hihi) Conclusie van de eerste dagen Marokko; eerste dag was hectisch, daarna zonnig, mooi en vooral relaxt.

Verslag uit: Marokko, Moulay Bou Selham

Frans & Carry