Sahara - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Sahara - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Sahara

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

12 Maart 2017 | Marokko, Zagora

Zaterdag 11 maart
Om 9 uur staan we met 24 van de 36 personen klaar voor vertrek naar de Sahara. 6 4x4 auto's om ons en onze gids Lahcen te vervoeren. We rijden naar Tamegroute en bezoeken we de moskee (vandaag gesloten) deze moskee wordt ook gebruikt als een alternatief voor mensen die de bedevaart naar Mekka niet kunnen betalen of volbrengen. Vervolgens brengt Lahcen ons naar een ondergrondse Kasba die is gebouwd al in de 6e eeuw. Bijzonder om zo donker te leven, smalle straatjes, ook weer veel vuil, af en toe een spoortje licht maar in de zomer natuurlijk super koel!
Ook komen we bij een pottenbakkersfamille, die onder de grond een grote coöperatie heeft opgezet van het meest mooie aardewerk. We krijgen ook uitvoerig uitleg over de wijze van beschildering en welke natuurlijke kleuren worden gebruikt en zien ook hoe het wordt toegepast.
We rijden door de Draa vallei en drinken koffie ( 11.30 uur) in Tagounite en daarna zitten we met een paar minuten in de woestijn. Om 13.00 uur komen we bij een grote berbertent waar onze lunch is klaargemaakt voor ons. Een salade van tomaat, ui, paprika, prei en koriander met gegrilde spiesen met kalkoen. Met toe een grote schaal met diversen vers fruit. Na een uurtje weer verder en we komen dan in de SAHARA! Prachtige zandduinen met af en toe nog een boompje of struikje. Soms een karavaan met kamelen en we stoppen ook nog even bij een oase. Leuk om te zien, een klein plasje water met een paar palmbomen en daar verpleegt dan een berber met zijn geiten. De zandduinen zijn prachtig, we voelen ons net een deelnemer aan de Dakar ;-)! Onze chauffeur maakt er ook een feestje van en wil ons laten voelen hoe dat is. Om 17.00 uur komen we aan in ons Berberkamp met de naam Chgaga. De slaaptenten zijn 4 pers, 2x een tweepersoons bed en een dekentje aan een touwtje er tussen! De temperatuur is nog 32-34 gr als we aan de thee zitten (met koekjes en nootjes). We klimmen met een aantal de hoogste zandheuvel op om de zonsondergang te bewonderen en natuurlijk na een flinke klim is dat een prachtig schouwspel. Het diner (19.30 uur) gebruiken we in de grote Berbetent waar we tahin van kip met citroen, olijven, doperwtjes en een mand met brood te eten krijgen (incl een glaasje water) als toetje een hele grote schaal met plakjes sinaasappel bestrooid met kaneel, heerlijk! De thee krijgen we geserveerd bij het kampvuur en al snel komen de verhalen en moppen voorbij. Een paar chauffeurs komen nog even muziek maken op hun trommels en tussen 22.00 en 23.00 uur zoekt toch wel iedereen zijn tent op. (Op verzoek was er geen alcohol meegenomen door de groep) de bedden en kussens zijn hard, de extra dekens zijn niet nodig het is een warme avond en de vesten en sokken zijn niet nodig geweest. Het is s'nachts niet onder de 15 Gr geweest.
Zondag 12 maart.
Om 6.30 uur komt de zon op, dat willen we zien! We hebben allebei toch wel redelijk goed geslapen, vaak waker geweest maar ook weer snel in slaap. Heerlijk die stilte, geen imam die om 4 uur al begint te roepen, geen blaffende zwerfhonden, geen miauwende katten of schreeuwende pauwen....... We horen de eerste al wel vroeg schuifelen dus nemen ook wij de mooie zonsopgang mee. Een nat washandje, tanden poetsen en een bus deodorant meer zit er voor nu even niet in ;-).
7.15 uur het ontbijt, goed voorzien met yogerttjes, jusorange, koffie, thee, brood met kaasjes en twee soorten jam, we hoeven zeker niet met honger te vertrekken. Voor 8 uur zitten we al weer in de auto's en rijden weer door de vele heuvels en bergen zand, prachtig hoe de bergen zijn geribbeld door de wind, de stappen van de kamelen nog zichtbaar, prachtige vergezichten en ze stoppen ook regelmatig op uitkijkpunten voor fotomomenten en ook de auto's weer bij elkaar te laten komen. Iedere auto rijd een beetje zijn eigen spoor om niet in elkaars stof te hoeven rijden. We drinken weer koffie in Tagounite waar we ook gisteren hebben gezeten en daarna via de geasfalteerde weg weer naar de bewoonde wereld (lees camping) aan het begin van de middag zijn we weer terug. Ook vandaag weer erg warm (35gr) en iedereen verlangt naar een frisse douche. Ook allemaal de Saharakleren in een sopje en de rest van de middag relaxen en nagenieten van een prachtige ervaring die Sahara heet!

Verslag uit: Marokko, Zagora

Frans & Carry