Filmstudio en het Draa dal. - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Filmstudio en het Draa dal. - Reisverslag uit Zagora, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Filmstudio en het Draa dal.

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

10 Maart 2017 | Marokko, Zagora

Vrijdag 10 maart
Vanmorgen hebben we de CLA filmstudio's bezocht. We hebben een tour gehad die bestond uit twee delen. Deel 1 was een bezoek aan een filmdorp. Een dorp wat was gebouw voor opnames van diverse films. O.a. de Gladiator, Cleopatra, Ben Hur.
Het is goed te zien dat alles maar een zichtkant heeft en met gips, leem en hout aan elkaar geplakt is. Daarna twee km terug naar de studio's zelf waar we werden rond geleid door een gids en hij wist veel te vertellen over alle decorstukken, kleding, beroemde acteurs en attributen van veel films (films die wij niet hebben gezien maar wel van naam kennen)
We vervolgen onze weg en moeten nog een eindje. We rijden de N9 door de woestijn. Wij hadden een iets ander beeld van de woestijn en bij dat woord denken we aan zand....... maar dat klopt niet helemaal. De Sahara waar we morgen naar toe gaan is zand zand en nog een zand. De woestijn bestaand uit veel meer dan zand, veel bergen, rotsen, palm- en dadelbomen wat dus oase's zijn en daarbij zijn dan ook de dorpjes weer gevestigd. Het eerste deel van de N9 was slecht, heel slecht. Een groot aantal km was het zowat stapvoets rijden. Sintelweg, zandweg veel gaten en kuilen en er werd ook nog volop gewerkt aan de weg en dan leggen ze gewoon een stuk weg om. Maar de laatste 80 km was een cadeautje. Kei nieuwe brede asfaltweg. Zo nieuw dat het grootste deel nog niet voorzien was van de lijnen. De laatste stuk voor Zagora hebben we door de het Draa dal gereden. Een gebied waar om de paar km een oase was, prachtig groen, kleine dorpjes, kleine beekjes (niet veel water meer in).
We hebben best lang over de 200 km gereden vandaag, vooral door het slechte wegdek en overigens het was weer knap warm vandaag, 30 Gr.
We zijn nu op een camping midden in de stad Zagora. Ons routeboek schrijft over deze stad dat het vroeger een steunpunt was voor het vreemdelingenlegioen. Nu hebben ze een opvallend hoog aantal donkere bewoners en is het vooral een uitvalsbasis voor 4x4 tochten en toeristen die een kameeltrektocht door de woestijn maken. Wij hebben vanavond al kennisgemaakt met onze gids voor de komende twee dagen zijn naam is Lahcen en het vertrek is morgen om 9 uur met 4x4 auto's en we zijn dan zondagmiddag weer terug. TOT DAN!
Oh ja de muziek van gisterenavond was Marokkaans! Ze deden erg hun best en hadden er plezier in.

Verslag uit: Marokko, Zagora

Frans & Carry