Afzien 32 graden ;-) - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Afzien 32 graden ;-) - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Afzien 32 graden ;-)

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

02 Maart 2017 | Marokko, Tiznit

Woensdag 1 maart
Vandaag rijden we naar het Parc National Souss Massa. Een natuur gebied wat steppe, zandduinen, stranden en graslanden bevat en waar vooral heel veel bedreigde vogelsoorten wonen. We gaan dat morgen bezoeken met een gids.
Vanmorgen voor vertrek eerst nog even langs de bakker om de hoek van de camping ;-) (zie foto) We hoeven vandaag niet zo vroeg te vertrekken het is maar 115 km, eitje dus. 10 km vanaf vertrek hadden we de rode kliffen van Legzira moeten zien........jammer, niet gezien! De Marokkaanse vlag die we op de vooruit hebben dwingt wel respect af, we krijgen daar best wel veel positieve reacties op. Duim omhoog, een glimlach of de vuist op het hart uit teken van respect voor hun vlag.
We werden vanmorgen ook nog "staande" gehouden door de politie, we hadden een stopbord over het hoofd gezien. Gelukkig lieten de twee erg norse mannen ons met een vermaning "niet meer doen, foei" (daar leek het op) door rijden. Theo, van een andere camper moest 40 euro betalen.
Pffff hebben wij ff mazzel!!!!!!!
Ondanks de bewolking vanmorgen is het weer in de loop van de ochtend toch nog goed gekomen. De zon kwam goed door en dan is het ook weer lekker warm. We hebben de weg gereden strak langs de kust en zijn herhaaldelijk gestopt om naar de hoge golven van de oceaan te kijken, de zee is erg ruw vandaag. Ook vandaag weer door de kleine dorpjes met schaapskuddes, vrouwtjes met manden groen (het voer voor de dieren) en de ezeltjes langs de kant die heerlijk staan te grazen en te rusten na gedane arbeid. Ze staan met een touw aan een poot (soms aan twee poten) en hun bewegingsvrijheid is maar beperkt. Vandaag zijn de wegen smal door de dorpjes en soms is er plots ook zomaar weer een weg weg! De dorpjes zijn erg verschillend, in een bruine kleur van de bevolkingen (de muren afgesmeerd met leem) En de dorpjes in het wit, ommuurd met allerlei luxe nog in aanbouw en bedoeld voor de toeristen. Allemaal de zelfde huisjes, stak in een rij. Ze zullen denken, wat ze in Turkije kunnen kunnen wij ook!
De camping van vandaag in Sidi Wassay Beach is ook weer aan de zee, ook nu weer het ruisen van de golven die aanspoelen op een wit strand.
Donderdag 2 maart.
Vroeg op, om 8 uur bij de ingang zijn waar de taxi op ons wacht. We brengen een bezoek aan het Nationaal park Souss Massa onderleiding van onze Ranger Ibrahim.
Een klein deel is slechts beschikbaar voor de rondleidingen van dit enorme natuur gebied. Het bovenste deel is voor de beschermde dieren o.a de struisvogel en antilope. We zien heel veel mooie vogels. Ibrahim benoemt ze allemaal in het Duits en Frans maar ons vogelboek van de natuurbescherming kent niet de Afrikaanse vogelsoorten. Maar we zien: velduilen, bijetervogel, zwarte roodstaart, valken, hoope (geen vertaling van maar met een mooi kuifje), groene en gele vinken en kanaries in allerlei kleuren en maten! Ook de bloemen zijn prachtig en nu dan ook volop in bloei. We zien ook de Arganbomen met hun vruchten waar ze uit de pitten de oliën gebruiken voor allerlei doeleinden. In de eerste km die we wandelen zien we velden met Lucerne, een graansoort die nu ook geoogst werd door mannen en vrouwen die beslist niet op de foto willen. De Berbers zijn helemaal niet van het fotograferen. Zeker de vrouwen trekken hun sluier nog wat strakker en wenden hun hoofd af!
Aan het einde van de 7,5 km wandeling sluiten we af met koffie/thee en gaan weer met de zelfde taxi's terug naar de camping. Onze taxi was een Peugeot 405 familial (station model) uit de jaren 70. Hilarisch zowel van binnen als van buiten. Alles met houtje touwtje aan elkaar, gewoon een giller maar het rijdt nog!
Om 12.30 uur zijn we weer op de camping en het is al knap warm geworden. Vanmiddag tikken we in de schaduw 32 Gr. Pffffffff.
Nog een wasje gedaan, je kunt er bijna bij blijven staan zo hard als het droogt.
De kapper is ook nog aan huis geweest en dat kwam goed uit. We zijn nu 6 weken onderweg dus voor een kort kapsel ben je dan wel aan de beurt om er nog een beetje netjes uit te zien. En we vinden beide dat het goed is gelukt..........! (Wij zijn er tevreden mee en het kost een schijntje) hij heeft veel klanten vandaag. Hij is om 9 uur begonnen en heeft de dag wel volgemaakt met knippen. Bij de een een broodje mee eten, bij ons een cola, bij de Friezen een jenever enz enz. De jongen heeft wel een opleiding genoten er zit wel een techniek in zijn knippen, bij de vrouwen gaat het anders dan bij de mannen. Dit is echt een camping waar de ambachtslieden langs komen om reparaties te doen. Twee campers hebben wat kleine schades laten herstellen, de helft van de groep heeft wel iets laten schilderen op hun camper van woestijn afbeeldingen met palmbomen en kamelen, of verstelwerk aan de kussens of tapijten. Wij hebben daar allemaal geen gebruik van hoeven maken. Wij hebben niets kapot of schades, wij willen ook geen kamelen op de camper geschilderd hebben. Wat we wel hebben laten maken is een isolatiedeken voor de voor- en zijruiten. Ze maken het op de camping, komen van tijd tot tijd met het hele geval passen en meten op onze camper en je betaald de helft dan wat je in Nederland zou moeten betalen.
We hebben weer mooie dagen gehad met prachtig weer. Morgen weer een korte rit een stukje naar het noorden maar nog wel aan de kust.
Vandaag genieten we van onze 45e reisdag en dag 25 van onze Marokko-trip. We zijn op de helft! Wat gaat dat snel allemaal. De dropjes zijn op, de Wilhelmina pepermunt bijna, maar de stroopwafels hebben we nog!

Verslag uit: Marokko, Tiznit

Frans & Carry