Deel 2 Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Deel 2 Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Deel 2 Marrakech

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

21 Februari 2017 | Marokko, Marrakesh

Maandag 20 febr.
Vandaag een heerlijke rustige en zonnige (tot 14.00 uur) dag. De camper weer een beetje gefatsoeneerd. Hij zag er weer erg stoffig en smerig uit. Ja, wat wil je ook met de wegen hier. Soms asfaltwegen met kuilen er in of wegen waarvan je denkt......is dit een N-weg, geen kuilen maar grote gaten. We begrijpen het routeboek ook steeds beter als er op de reisdagen aangegeven is hoe lang je ongeveer over de km zult gaan doen! Voor donderdag a.s. hebben we een route van 255 km waar we naar schatting 7 uur over zullen doen!!!!!! (Bergrit ) Het tempo, de snelheid is hier laag als je tenminste niet voor verrassingen wilt komen te staan en je banden een beetje heel wil houden.
We hebben vandaag een handwasje gedaan wat heerlijk droogde door de zon en een beetje wind. De mevrouw die een stukje buiten de camping de was doet tegen betaling voor de campinggasten maakt een aantal kledingstukken ook een maatje kleiner (hihi kunnen we niet gebruiken) Ze wassen te warm en strijken dan goed bedoeld ook nog eens alles erg heet!
Vandaag om 4 uur borreltijd met hapje omdat een van de deelnemers jarig is en daarna een gezamenlijk diner op het Jemaa El Fna plein. We hadden de opdracht om niets (lees zo min mogelijk) mee te nemen. In het donker zijn er veel zakkenrollers aanwezig. Neem geen geld of pasjes mee, zo min mogelijk telefoons, fototoestellen of wat dan ook. Zorg wel dat je de reisbegeleiding kunt bellen. Wij nemen dan ook alleen de "Sies-telefoon" mee. (Of wel onze telefoon met de Marokkaanse simkaart en Sies is onze hoofdreisbegeleider) Het is in het donker ook een echt "stevighandvasthoudenplein" of wel blijf bij elkaar en let goed op!!!!!!!!!!
Ohh ja en wij hadden ook twee jarige vandaag in de familie allebei 1 jaar geworden en dat is zeker een felicitatie waard. Pleuni en Mees een dikke proficiat.
Dinsdag 21 febr.
Vandaag stappen om 8.30 uur weer in de busjes om naar de eerste bezichtiging te gaan de Majorelletuin waar onze Nederlandssprekende gids Achmed ons opwacht. Waarom zo vroeg? Dat merken we als we de tuinen weer verlaten, de bezoekers stromen in grote getallen binnen, wij blij dat we er vroeg bij waren......er is over nagedacht. Een prachtige tuin, een klein paradijs met 400 soorten palmen en 1800 cactussoorten. De villa die in 1931 is gebouwd in fel blauwe kleur en later gekocht door Yves Saint Laurent bevat en prachtig berber-museum met een collectie van Marokkaanse kunstnijverheid als kleding, sieraden, tassen en tapijten!
Daarna gaan we naar het Paleis Badi (paleis van de favoriet) Een luxe paleis gebouwd in de 19e eeuw door Si Moussa en sultan Sidi Mohammed met luxe appartementen voor hun vrouwen en hun staf gedecoreerd met veel marmer, cederhouten plafonds, graniet en bijzonder is ook het glas in gips! Door de hitte in de maanden mei tot oktober van 40-45 Gr zou glas in lood smelten. Veel van de tegel-mozaïeken zijn toen gemaakt door joden. Dit is ook duidelijk herkenbaar omdat die de davidster vaak laten terug komen in hun kunstwerken.
We worden daarna gedropt op het Place Jemaa El-Fna, het grote plein van Marrakech waar dag en nacht wat te doen is. Gisteravond zag het plein in het donker er heel anders uit en ademde het ook een andere sfeer. Vanmiddag bij daglicht staat het vol met verkoopkraampjes met souvenirs en artiesten met aapjes, slangen etc etc. Waar we wel voor gewaarschuwd zijn is dat het moeilijk fotograferen is op de markt en in de Soek en dat klopt. Vaak staan er al bordjes dat ze het niet willen of ze komen direct naar je toe om geld te vangen! We wandelen ook nog door de "Soek" de overdekte markt waar echt alles te koop is en even kijken naar iets zorgt voor de aanhoudende verkoper die je heel graag iets wil verkopen. We kopen de nodige souvenirs en cadeautjes en proberen met afdingen de "beste" prijs te bedingen. Of dat ook is gelukt..........we zullen het nooit weten, toch!

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Frans & Carry