Pottenbakkersdorp Safi - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu Pottenbakkersdorp Safi - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

Pottenbakkersdorp Safi

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

19 Februari 2017 | Marokko, Marrakesh

Zaterdag 18 febr.
De oplettende lezer heeft het al gezien.......de datum en tijd is van de foto's gevallen (hihi) We zijn nog steeds opzoek naar de simpelste manier van de foto's erbij zetten en dat zijn soms de telefoonfoto's en soms de camerafoto's.
Vandaag een korte rit. Eerst nog even bij de WiFi-receptie de felicitaties naar B&D gestuurd en dan zijn we weg. In El Jadida de Carrefour gesponsord en dan via de kustweg (R301) naar de camperplaats. Genoeg te zien onderweg vooral veel landbouw met veel mensen om te oogsten zoals bloemkool, wortelen, aardappels etc etc. Ook hier veel handel, karren vol wordt er gekocht en verkocht, waarschijnlijk voor de diversen markten. Als we onderweg even stoppen voor een kopje koffie hollen de kinderen uit de diversen windstreken op ons af en we delen potloden uit..........ze worden dan hebberig en willen meer, eten en geld! We waren er voor gewaarschuwd, maar toch! Bij de volgende stop komen er ook weer 3 vrolijk aanhollen en die maken we blij met een aantal koekjes p.p. en die blijven maar zwaaien en zwaaien, ze zijn er kennelijk blij mee.
Omdat het maar een kort stukje was vandaag (90 km) waren we al tijdig op de camperplaats. Een mooie grote en verharde plaats op 100 meter van het strand.
Vanmiddag een mooie wandeling langs het strand gemaakt en terug via de markt, wel veel wind vandaag maar toch een zonnig dag. Toch weer "wie is de mol" kunnen zien, spannend!
Zondag 19 febr.
We moeten op tijd vertrekken vandaag om 10 uur wachten de taxi's op ons! We gaan naar Safi en parkeren bij de supermarkt Marjane, hier komen de taxi's om ons naar "Colline des Potiers" de pottenbakkerswijk te brengen. Hier maken ze de schalen, borden, vazen en tajine nog op ambachtelijke wijze en bakken ze nog in met hout gestookte ovens. We krijgen een goede uitleg van een jonge kunstenaar die ons alle facetten laat zien. Van het hakken van de stenen, waarna de stukjes steen 24 uur in een bad met water worden gegooid en vervolgens als een dik pak klei eruit komt om te worden verwerkt door de pottenbakkers. Safi schijnt een van de beste kleisoorten te gebruiken! Vervolgens zien we het beschilderen met de hand en brengt hij ons natuurlijk langs zijn winkeltje ;-).
We wandelen langs de vele winkeltje met allemaal een beetje van het zelfde en gaan met de taxi weer terug naar de parking en betalen het kapitale bedrag van 10 dirham lees € 1,=.
We gaan op weg naar Marrakech en krijgen te maken met een flinke regenbui, niet lang maar wel flink. Het blijft de drie uur die we nog rijden wel een beetje druilerig en we zien weer veel armoede, veel rommel langs de weg en vooral veel plastic, veel ezeltjes die vandaag blijkbaar mogen uitrusten en ook weer veel mensen. We vragen ons steeds weer af......wat doen ze de hele dag, waar gaan ze toch heen of waar komen ze vandaan. Zo af en toe komen we weer door z'n dorpje waar extra veel drukte is met mensen, handkarren vol waar, fietsen, brommers en claxonnerende auto's. We komen in Marrakech en zien een van de oudste bruggen van Marokko. Rond 1170 gebouw en toen een hele belangrijke brug. Aangekomen op de camping heeft het daar niet geregend en kunnen we met een kopje thee nog buiten zitten. Maar aan het eind van de middag ook hier regen. In de 3e Koningsstad die we nu bezoeken blijven we tot ons vertrek van donderdagmorgen op deze camping. Mooie camping met goede voorzieningen.

Verslag uit: Marokko, Marrakesh

Frans & Carry