De "mindere" dagen ;-) - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu De "mindere" dagen ;-) - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Frans & Carry Gool-Floris - WaarBenJij.nu

De "mindere" dagen ;-)

Blijf op de hoogte en volg Frans & Carry

20 Maart 2015 | Portugal, Lissabon

Ja, de voorspellingen waren niet best en wat de Ned. TV s'avonds liet zien stemde ons niet vrolijk! Maar het viel reuze mee, de regen kwam s'nachts, de temperatuur was wat lager (17/18gr) er was van tijd tot tijd bewolking maar ook voldoende ruimte nog voor de zon.
Maandag zijn we vertrokken naar "Cabo de Sao Vicente" het meest zuid/west puntje van Europa. Een prachtig uitzicht bij de sterkste vuurtoren van Europa met een bereik van 95 km. We gaan verder langs de vele rotspartijen en zien de mooiste plekjes met steeds weer mooie en mooiere uitzichten over de baaien en stranden De meegenomen uitgescheurde pagina uit het BD van nov. 2014 met de kop "Verbluffende kliffenkust" daar was geen woord van gelogen!
De volgende CP is weer een mooie aan het strand, blauwe oceaan en zon! In de nacht van maandag op dinsdag heeft het veeeeel geregend, lang en hard! (Was wel goed om 5 weken stof voor een deel van de camper af te spoelen) De ochtend is bewolkt maar in de middag is het toch weer aardig zonnig. We komen vervolgens in Porto Covo. Een leuk stadje met als bijzonderheid dat bij alle huizen de traditionele fel blauwe brede band onder op de witte huisjes is geschilderd. In het hele dorp is dat strak doorgevoerd. Een mooi gezicht maar daardoor lijken alle huizen heel erg op elkaar, bijna verwarrend zelfs! (Op de foto niet goed te zien maar is echt zo) We wandelen hier ook weer over de rotsen en genieten van de nu wel ruwe zee met flinke golven. De volgende nacht hebben we weer regen gekregen/gehoord......... Wel veel minder dan de nacht ervoor.
We bezoeken Santiago do Cacem wat na een flinke klim naar boven een mooi kerkje bleek te hebben wat vooral door de eenvoud ervan erg mooi was. De kerk en het kerkhof is verder ommuurt door mooie herstelde muren van een Moorse burcht. Het was de wandeling en klim zeker waard.
De donderdag is weer een mooie zonnige dag. De temp. blijft nog een beetje hangen op 18gr maar och we doen het ermee! ;-) We verblijven weer op een mooie plek "Santo Andre" recht voor ons uitzicht op het strand met de Atlantische oceaan en links van ons het meer in een natuurreservaat. Als we terugkomen van onze fietstocht (waar bij de fietsketting van de damesfiets voor de helft blijkt gebroken. Een schakel is half door en bij het fietsen trapt hij dan steeds door grrrrr) zijn er veel mensen op de been.
Al snel blijkt dat ook hier een project "terug naar de natuur" loopt. Vanmiddag breken ze in het bijzijn van heel veel bobo's, de toegesnelde pers en honderden belangstellende, waaronder wij natuurlijk het laatste dammetje door. Was leuk om er bij te zijn.
Vandaag gaan we via het schiereiland Penisula met de veerboot over naar Setubal (scheelt wat kilometers) en vandaar door naar Cabo Espichel. Een oud klooster op de punt van de rots met een prachtige kapel. De kapel is helemaal beschilderd van binnen waarvan veelal op hout. Weer genieten we van prachtige uitzichten over de echt blauwe oceaan met witte golven. We besluiten om door te gaan naar Lissabon. Het is van hieruit niet ver meer maar dom dom dom we missen het juiste tolpoortje ;-( voor de brug die je richting de stad voert. Corrigeren kan niet, terug kan niet, en electronisch betalen gaat vanzelf maar niet bij ons. We hadden het contant poortje moeten hebben om de € 3,50 te voldoen. Let op de brievenbus..............of misschien hebben we geluk ;-) !!!
Dit weekend gaan we Lissabon bezoeken maar weten nu al dat we lang niet alles zullen zien en ons moeten beperken tot een paar hoogtepunten.

• 20 Maart 2015 - 21:39

Diny:

Cape de sao vincente hebben we ook gezien.Prachtig. Op naar Lissabon. Ook geweldig.

Liefs Diny

• 20 Maart 2015 - 23:28

Joep Vrenken:

In goirle komt straks nog wel gelegenheid voor hoogtepunten, wanneer je daar de tijd voor neemt. Neem in elk geval de tijd voor Lisboa. Het zeevaarders monument In de wijk Belem aan de Taag. Daar tegenover een prachtig klooster, Monsteiro dos Jeronimos. Op de heuvel het park met kasteel de Sao Jorge. De kathedraal Se. Een mooi winkelcentrum, neem zonodig de lift (Eiffel).en uiteraard koffie met Pasteis de Belem.
    Kortom, geniet ervan, wij hebben hier november weer met mist en temperaturen van 6 a 7 graden.

Groetjes Joep

• 21 Maart 2015 - 11:11

Gaston En Corry:

Ja het weer heb je niet in de hand maar dan kunje als nog genieten van al het mooi"s om je henen.
    Veel is er uit Goirle niet temelden alleen weer een wiet adres opgeruimd. Maar het gaat jullie goed rij voorzichtig .( Van Hen mag ze op Bali blijven, sprak ze op de markt ) Groetjes uit Goirle Gaston en Corry.

• 21 Maart 2015 - 23:21

Bart, Maud En De Kids:

Wat een hoop gezien en gedaan al! Mooie verslagen om te lezen...geniet er nog maar even van, voor je het weet ben je al weer op weg terug!
    Groetjes van ons
Frans & Carry